Asertywność to niezwykle pożądana przez wiele osób cecha. W życiu zawodowym mało kto jednak wykazuje cechy postawy asertywnej – chętnie bierzemy się za dodatkowe zadania i staramy się wszystkich zadowolić. Oczywiście, dodatkowe zaangażowanie jest cenione, jednak tylko i wyłącznie wtedy, jeżeli dzięki temu można coś zyskać. Co równie ważne – bycie asertywną osobą nie sprowadza się jedynie do mówienia „nie”. Czym więc jest asertywność i czy może przydać się w pracy?
Asertywność – co to dokładnie jest?
Asertywność jest cechą naturalnie wrodzoną, nie można więc się jej całkowicie nauczyć, lecz można przyswoić sobie pewne zasady, którymi będziemy się kierować. Wbrew powszechnym stereotypom, bycie asertywnym nie sprowadza się do zwykłego odmawiania. Jest to przede wszystkim życie w zgodzie z własnymi przekonaniami i zasadami, jasne wyrażanie własnych potrzeb i jednoczesne poszanowanie wartości innych.
Czy asertywność przydaje się w pracy?
Wiele osób wychodzi z założenia, że asertywność w pracy przyniesie nam więcej złego, niż dobrego. W szczególności obawiamy się, że nie będziemy dłużej lubiani, jeżeli przestaniemy przystawać na prośby innych. Pamiętajmy jednak o tym, że asertywność w głównej mierze pomaga nam uniknąć bycia wyzyskiwanym – drobne przysługi dla innych nie są niczym złym, jednak wykonywanie nienależących do nas obowiązków już tak. Co równie ważne – asertywność przede wszystkim zwiększa pewność siebie, zamiast skupiać się tylko i wyłącznie na potrzebach innych, zaczynamy dbać o nasze własne.